Hoi ik ben Marloes en ik ben HSP/HSS. Watte? Nou, ik ben een gevoelig zieltje. Bovengemiddeld gevoelig voor prikkels. Ofwel: HSP. Maar ik heb wel stevige prikkels nodig om dat gevoelige zieltje te voeden. Dat stukkie is HSS. Deze week is de Week Van De HSP. Ter ere daarvan vertel ik je in dit blog meer over de tegenstrijdige combinatie van persoonlijkheidseigenschappen die HSP/HSS is – en waarom dat werkt als een tiet voor copywriters.

Wat is HSP/HSS?

Van HSP heb je vast wel gehoord: die afkorting staat voor Highly Sensitive Person. Ofwel; iemand bij wie prikkels sterker binnenkomen. Bijvoorbeeld geluid, beweging, licht of geur, maar ook hoe iets aanvoelt. Het komt daarnaast voort uit de informatieverwerking: die is diepgaander dan gemiddeld, waardoor details in gesprekken, muziek en kunst dat gevoelige zieltje tot op het bot raken.

Overigens is HSP zijn niet zo bijzonder hoor. 1 op de 5 mensen is naar schatting hoogsensitief. In dit blog lees je meer over mijn ervaring met positief hoogsensitief zijn.

Nu zou je denken: zulke tere bloempjes, die kun je beter in een vaasje voor een tochtvrij raam zetten. Maarrr. Soms willen die bloempjes ook uit het vliegtuig springen. Zonder dat soort prikkels verwelken ze. Dat is HSS. Ofwel; High Sensation Seeker: het opzoeken van extremere sensaties om te voelen dat je leeft. En daarna moet je er weer flink van bijkomen. Naar schatting is 30% van alle HSP’ers HSP/HSS.

Over de combinatie HSP/HSS wordt wel eens gezegd dat het lijkt op leven met de voet op de rem én het gaspedaal. Geen wonder dat balans vinden dan uitdagend is. De tegenstrijdigheid van HSP/HSS ontdek je in de lijst typische kenmerken hieronder.

Typische kenmerken van HSP/HSS

* Een sterke wil. We weten wat we willen en gaan daarvoor als een torpedo, het liefst gisteren. Wel een gevoelige torpedo natuurlijk.

* Eigenwijsheid. Vanwege de behoefte om zaken tot op de vezel uit te pluizen nemen we wat een ander zegt niet zomaar voor waarheid aan. Zélf ervaren, dat willen we. Knap irritant voor die ander – sorry.

* Creativiteit. Onze hersenkronkels kronkelen nét iets anders dan gemiddeld, waardoor we onverwachte invalshoeken bedenken en nieuwe verbanden leggen.

* Strijdig zijn. Onrecht en argumenten die rieken naar bullshit? Daar gaat ons innerlijke vuur van woeden, op een negatieve manier. Evengoed is confrontaties aangaan een nachtmerrie. Want het gevoel van afwijzing? Brrr.

* Een extravert randje. We krijgen energie van mensen, maar moeten ook regelmatig van ze bijtanken. Want omdat we mensen goed aanvoelen tunen we snel op ze in. Handig, maar met een catch: we hebben soms pas (te) laat door dat we ons te veel hebben aangepast aan de ander. Dat maakt de weg terug naar onszelf hobbelig.

* Snel verveeld zijn. Kom maar doorrr met die nieuwe prikkels, afwisseling en avonturen.

Hoe HSP/HSS zich bij mij uit? Ik kan huilen om een mooie songtekst, íedere keer dat ik ‘m hoor. Voel dynamiek tussen mensen haarfijn aan. Word leip van labeltjes in mijn kleding. Maar ik pak ook vol enthousiasme 999 hobbies op, van borduren tot paaldansen. Hou van getatoeëerd worden – de sensatie ervan trotseren, de creativiteit van een design bedenken en het maken van een keuze die geen omkeer heeft. En ja, ik ben wel eens uit een vliegtuig gesprongen. Zo gaat dat.

wat is hsp/hss?

Waarom HSP/HSS-eigenschappen goud zijn voor copywriting

Je kunt je voorstellen dat ik blij verrast was toen ik lid werd van een grandioze copywritersclub. Want wat blijkt? Deze copykanonnen zijn ook allemaal van die gevoelige, vurige zieltjes. Ons vak haalt het beste uit HSP/HSS-trekjes. En hier profiteren tekstbehoeftige klanten ook van:

* Zo is een HSP/HSS’er een mens dat bruist van de ideëen. De inspiratie blijft maar stromen – zeker in een vruchtbare omgeving. Als je een goede, gelijkwaardige relatie aangaat met een copywriter gaat het van bambambam.

* De HSP/HSS’er gedijt op autonomie. Dat maakt freelancen een logische keuze, omdat een gevoelige, vurige ziel niet gelukkig wordt van typmiepen. Meedenken, creatieve oplossingen aandragen en zelfstandig werken, dat drijft ons. De blije reactie van jou als klant daarna is een mentale beloning waar we nog weken op kunnen teren.

* De informatieverwerking bij een HSP/HSS’er gaat diep. Elk aspect van jou en je verhaal wordt afgewogen. Geen detail blijft onopgemerkt. En dat zorgt voor een tekst die feilloos alle nuances aantikt en de onderbuik raakt.

* De natuurlijke nieuwsgierigheid, empathie en enthousiasme van een HSP/HSS’er zorgen dat jouw project met energie en oprechte interesse wordt opgepakt. En dat niet alleen jij je gezien voelt in het resultaat, maar ook je doelgroep.

Samenwerken met een HSP/HSS copywriter?

Herken je jezelf na het lezen van dit blog? Dan zou ik zeggen: lees je helemaal de touwtering over wat HSP (en HSP/HSS) inhoudt. Bijvoorbeeld op de website van de Week Van De HSP zelf. Balans vinden voor een mens met deze set eigenschappen (geen diagnose!) is wat moeilijker, maar met de juiste handvatten wordt het hooggevoelige leven nóg mooier.

Zelf ervaren hoe de combinatie van empathie, energie en creativiteit voor jou kan werken? Stuur me een berichtje zodat we kunnen meeten. Ga ik in de tussentijd mijn chakra’s even alignen met het universum. Nee geintje, ik ga Zelda spelen. En schrijven. Joe!

Dash of Ginger | KvK:81110596 |  BTW:NL003531499B87

         

Dash of Ginger est. 2020