Knettergoeie H2-koppen schrijven: 5 beproefde methodes
Kopteksten. Ze maken én dragen je copy, of die nu SEO-proof is of niet. Maar knettergoeie H2-koppen schrijven die je lezers aan je tekstuele lippen laten hangen, hoe doe je dat? In dit blog verklap ik 5 van mijn beproefde methodes. Mét voorbeelden.
1. Je H2-kop als vraag: waarom zou je dat doen?
Copywriting is overtuigen met tekst. Een groot deel daarvan? Belemmerende overtuigingen wegnemen. En daar zijn kopteksten een ideaal vehikel voor: je speelt de advocaat van de duivel, door in je H2-kop een belemmerende overtuiging van je doelgroep als vraag te stellen. Vervolgens weerleg je de overtuiging achter die vraag in de paragraaf. Alsof je met je lezer keuvelt over hun zorgen.
Let op: bij deze methode moet je je doelgroep even goed kennen als de weg naar de Wokkels in je voorraadkast, zodat je de plank niet misslaat. EN: gebruik geen vragen waarbij je duidelijk voor eigen parochie preekt. Dat wordt feilloos doorzien.
Dus niet:
Een copywriter inhuren, is dat echt essentieel voor succes?
Maar wel:
Pff, een copywriter inhuren. Waarom zou ik, als ChatGPT het gratis kan?
2. Je H2-kop als scherpe stelling.
Je lezer wordt de hele dag gebombardeerd met saaie teksten. Doorbreek dat met koppen die de nieuwsgierigheid én de onderbuik prikkelen. Een scherpe stelling is daar perfect voor. Die kan van jou zijn, of een quote van iemand die je citeert in je copy. In de paragraaf licht je toe en/of nuanceer je. 2 voorbeelden:
‘Zet zwanger worden maar uit je hoofd’, zegt de gynaecoloog.
80% van alle fysiotherapeuten hebben geen idee waar ze mee bezig zijn.
3. Je H2-kop als eerste zin van je verhaal.
Bij deze methode zijn je koppen onderdeel van je paragrafen, geen losstaand element. Belangrijk: met elke kop zet je je lezer midden in de scéne, die je vervolgens uitbouwt in je paragraaf. Dat prikkelt en betrekt je lezer direct. 2 voorbeelden:
Wéér 10K verspild aan een VA-coachingstraject vol oudbakken tips.
Angela is 13 jaar als ze voor het eerst zwanger raakt.
TIP! Bovenstaande methode is ook perfect om LinkedIn-posts mee te starten. Weinig inspiratie? Je kunt ook je LinkedIn uitbesteden aan mij. 😉

4. H2-koppen schrijven: op z’n SEO’s.
SEO maakt H2-koppen schrijven vaak even statisch als je wollen kersttrui. Want laten we wel wezen: longtail keywords als ‘beste neushoornpuntenslijper kopen nijmegen’ laten weinig ruimte voor schwung. Als middenweg tussen SEO en creativiteit is methode 1 geschikt, waarbij je je zoekwoorden in vraagvorm verwerkt. Maar je kunt ook je branding gebruiken om je H2-kop SEO én smoel te geven. Zoals ik heb gedaan op deze SEO-proofed pagina’s:
Spicy teksten laten schrijven door mij ziet er zó uit
Vera Virgin als dragqueen huren voor jouw event? Yaas, girl.
5. Je H2-kop als leidraad voor je lezer.
Bij deze methode bedien je de luie lezer. Bijna iedereen, dus. Door je koppen de leidraad in je copy te maken, hoeft je lezer ze alleen te scannen om te weten waar je verhaal naartoe gaat. Hierbij zijn concrete H2-koppen belangrijk, want in dat vluchtige scanmoment moet je prikkelen én informeren. Een voorbeeld van zo’n serie koppen?
Je moeder zei het nog zó: lingerie hoort in de fijnwas, lieffie.
(inleiding voor doelgroep)
Nu is je dure kanten setje verpest. Wat nu?
(schets probleem)
Gelukkig kun je je favoriete ondergoed nog redden. Met SexyRescue.
(schets oplossing)
Zo werkt SexyRescue in 5 easy stappen:
(neem bezwaren weg)
Jouw setje is weer klaar om te slayen!
(schets ideale situatie, eindig met Call To Action)
De methode die ik gebruik in dit blog?
De meest simpele – en minst spannende – leidraad die er is: een opsomming. Door elke H2-kop een cijfer en een concrete omschrijving te geven, leid ik jou als lezer door de inhoud. Je weet direct hoe ver je bent, hoe ver je nog moet, en welke paragraaf jou interesseert.
Want ik snap ook: je hebt belangrijkere dingen te doen dan dit blog lezen. De mail van die klaagklant beantwoorden, bijvoorbeeld. Of Wokkels eten. Dus dankjewel voor je moeite, lieve lezert!
Welke van deze 5 methodes voor knettergoeie H2-koppen schrijven gebruik jij al? En welke ga je nog proberen?


