Een slordige tekst is als slingers in een Dixie.
Het ziet er geinig uit, maar mensen weten alsnog niet hoe snel ze weg moeten komen.
Enter de 4 V’s van bizar lekkere copy: 4 leidraden om je teksten beter in de smaak te laten vallen. Waar ik ze vandaan heb, en hoe je ze toepast? Dat vind je in dit blog!
V 1: Verfijning.
Jouw zelfgemaakte tomatensoep is niet beroemd om hoe je de tomaten hakt. Nee, het gaat om wat je aan het eind doet: precies lang genoeg pureren, en een sprenkel van jouw geheime kruidencombo.
Hetzelfde geldt voor een tekst. Je doet eerst het grove schrijfwerk. Daarna verfijn je:
* Wissel zinlengtes af voor een lekker leesritme
Staccato zinnen? Doe het niet. Niet te vaak. Leest niet lekker. Maar constant lange zinnen, die eindeloos doorlopen, terwijl die komma makkelijk een punt kan zijn, ook niet. Wissel af. Dat houdt de swing erin.
* Maak je perspectief consequent
Jij denkt al schrijvende 5 stappen vooruit. En hop: voor je het weet, verspringt je perspectief. Gaat het ineens over jou, terwijl je net nog het perspectief van je doelgroep gebruikte. Da’s verwarrend. Blijf bij de les: wiens verhaal vertel je?
* Geef je tekst lucht met witregels
Heeft je lezer nét even een scrollmomentje op zijn drukke dag, kom jij met je muur van tekst. Doei, denkt ‘ie, mij te moeilijk. Maak je copy hapklaar met paragrafen, alinea’s en witregels. Dat geeft je tekst en je lezer lucht.
V 2: Vervanging.
De harde waarheid? Veruit de meeste teksten zijn saai. Vervang de grijze open deuren in je copy door een wenteltrap in technicolor. Dat doe je zo:
* Verander je cliché in een verrassing
Dreft in de sporttas van een paaldanser. Een hamburger onder een ruitenwisser. Een luiaard met een Rolex aan zijn pols. Maak een alledaags onderwerp interessant door het in een verrassende context te plaatsen. Want braaf aan de verwachting van je lezer voldoen? Jij kunt beter.
* Gebruik de hele ladder van abstractie
Ja, ja, concreter is beter. Maar afwisseling is óók belangrijk. Spreek niet 10 keer van een winterpeen in je copy. Kies ook eens de meer abstracte vormen: groente en wortel.
* Ruil passieve zinnen in voor actieve zinnen
Veilige, passieve teksten? Saaaaai. Meer actie betrekt je lezer direct bij je boodschap. Kijk maar:
‘Er mag niet in het bubbelbad gedoken worden.’
‘Je mag niet duiken in het bubbelbad.’
* Kies regelmatig voor synoniemen
Heer, jongeman, mansmens, kerel. Je snapt me wel. Synoniemen zijn als Funnies in je hagelslag: een welkome, kleurrijke afwisseling.
V 3: Vermindering.
Willen we méér, of minder fluf in copy?
Minder! Minder! Minder!
Met fluf bedoel ik wollige taal en overbodige woorden. Weg ermee. Je wilt je copy juist zo kaal en clean als een geschoren kin. Dus:
* Stop met vakjargon, en schrijf in begrijpelijke taal.
Nee, echt níemand leest graag moeilijke woorden. Maak het je lezer makkelijk. Die zal je dankbaar zijn.
* Schrap zoveel mogelijk flufwoorden
Denk hierbij aan hulpwerkwoorden zoals zouden en kunnen. En aan bijvoeglijke naamwoorden. Die heeft een goede tekst nauwelijks nodig.
* Verwijder herhaling uit je tekst
Tuurlijk, een samenvatting of een conclusie aan het eind mag. Maar de tijd van je lezer is kostbaar. Verdoe hem niet door steeds hetzelfde te vertellen.
V 4: Verantwoordelijkheid.
Woorden doen ertoe. Daarom is verantwoordelijkheid pakken over wat je schrijft the right thing to do. Dat doe je zo:
* Doe research en verifieer
Nee, Gerda. Met ‘Da hep op Facebook gestaan’ kom je niet weg. Onderzoek je onderwerp grondig en verifieer je bronnen, dat scheelt bij de volgende tip.
* Claim niets dat je niet waar kunt maken
Kun je niet keihard bewijzen dat sales verdrievoudigen nadat jij je ermee bemoeit? Dan ook niet zeggen. Krijg je gezeur van.
* Vraag om inhoudelijke feedback
Doodeng, maar o zo belangrijk. Zelf heb je een blinde vlek voor onduidelijkheden, fouten of gaten in je verhaal, omdat jij toch wel weet wat je bedoelt. Ogen van een ander, zeker de kijkers van een ervaren schrijver, vissen die er wél uit.
DUS, LIEVE SCHRIJVERT:
- Eerst de basis op papier, dan verfijnen
- Vervang saai door verrassing
- Verminder vakjargon en fluf
- Pak verantwoordelijkheid voor wat je schrijft
Oh ja. Waar ik de 4 V’s vandaan heb? Mijn 15 jaar als biotechnicus, voordat ik freelance copywriter werd. Verfijning, Vervanging, Vermindering en Verantwoordelijkheid spelen namelijk een grote rol in proefdieronderzoek. Verwachtte je dat niet? Ik weerleg 5 misvattingen over proefdieronderzoek in dit blog.
Hee!
Je bent er nog.
Wil jij de 4 V’s toepassen op je teksten, maar kom je er niet uit hoe? Laat mij dan je teksten voor je herschrijven. Joe!